ولایت فقاهت و عدالت از کتاب ولایت فقیه فقاهت و عدالت استاد آیت الله جوادی آملی

مصباح یزدی در کتاب «حکومت اسلامی و ولایت فقیه» و عبدالله جوادی آملی در کتاب «پیرامون وحی و رهبری» بیش از همه به شرح این نظریه پرداخته‌اند. البته این دیدگاه خاص این دو نیست و اندیشمندانی چون ناصر مکارم شیرازی[۱۲] و لطف‌الله صافی گلپایگانی[۱۳] نیز دیدگاهی اینچنیننی دارند.

براساس این نظریه مشروعیت حکومت در زمان غیبت با حکم الهی و مشروعیت ولی فقیه ناشی از نصب او توسط امام معصوم است. به این ترتیب این نظام است که مشروعیت خود را از ولی فقیه می‌گیرد -نه برعکس- و تمام کارهای قوای سه‌گانه زمانی اعتبار دارد که رضایت ولی فقیه را به همراه داشته باشد.[۱۴]

جوادی آملی نیز در تحلیلی عقلی از قاعده لطف به مثابه استدلالی برای انتصابی بودن ولایت فقیه بهره می‌گیرد. موافقان این نظریه به نوشته‌ها و فعالیت‌های آیت الله روح‌اله خمینی نیز استناد می‌کنند. او در کتاب بیع در استدلال عقلی خود بر ولایت فقیه می‌نویسد: «هرآنچه دلیل امامت است، عین همان ادله دلیل بر لزوم حکومت بعد از غیبت ولی امر است.» و مسلم است که در نگرش رایج شیعه ادله امامت بر وجوب نصب امامان معصوم از جانب خداوند دلالت دارند.

کلمات کلیدی:

ولایت فقاهت امامت سرپرست کتاب ولایت فقیه استاد الاساتید آیت الله جوای آملی ولایت فقیه تاثیر آن در زندگی دلیل نیاز به ولایت دلیل نیاز جامعه اسلامی به ولایت

ولایت فقاهت و عدالت از کتاب ولایت فقیه فقاهت و عدالت استاد آیت الله جوادی آملی

  
نویسنده : صابر طباطبائی یزدی ; ساعت ۱:٤۸ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱ آذر ،۱۳۸٥
تگ ها :